Pinterest is in Nederland nog lang niet zo populair als in de US. Er gebeurt een beetje hetzelfde als met vroeger Hyves en Facebook, iedereen bleef bij Hyves, en het heeft jaren geduurd voordat Facebook geaccepteerd was, en zo populair als nu. Pinterest heeft nu 70 miljoen users en 1 miljard pinboards.
Het is dus verstandig om niet zo lang met Pinterest te wachten als bedrijf of blogger. Je kunt er namelijk enorm veel verkeer van krijgen, en nog beter, verkeer wat echt specifiek op iets zoekt. Komen ze dan bij jou, dan is de kans een stuk groter dat ze iets bij jou kopen of lezen, dan bijvoorbeeld als ze een gesponsorde post op Facebook voorbij hebben zien komen.
Nu is de Nederlandse markt op Pinterest nog vrij klein, maar denk terug aan de tijd van Hyves, had je niet gewild dat je eerder op de Facebook trein was gesprongen?
Nog een heel groot voordeel van Pinterest is dat een plaatje wat je deelt, altijd blijft circuleren. Als voorbeeld geef ik een plaatje wat ik vorig jaar zomer heb gedeeld via mijn blog over comfortabel zwanger op het strand liggen. Gebeurde er vorig jaar vrij weinig, deze zomer is het ruim 100x gedeeld. En zo gaat dat met meerdere plaatjes.
Statistieken
Toegegeven, het zijn nog voornamelijk Amerikaanse Pinners op Pinterest, maar de groep in Nederland word al groter, begin je nu, dan zul je als bedrijf nog weinig hebben aan Pinterest, behalve dat je groep groeit, en je plaatjes gedeeld worden. Grote kans dat het weer bij Nederlanders terecht komt. Als over een tijdje ook heel Nederland door heeft dat Pinterest een grote speler is, dan heb je iig al een flink aantal volgers opgebouwd, die jouw plaatjes delen, en waardoor je dus sneller word gevonden door potentiële klanten.
Kijk eens naar mijn statistieken: 1000+ volgers is niet veel op social media. Maar als je dan kijkt naar de interactie, dan is dat een stuk interessanter dan het aantal volgers, ook al had ik een slechte maand. En dan begrijp je waarom Pinterest zo een goede tool is.
Pins
Als laatste nieuwtje zijn natuurlijk de rich pins. Waar je een heel recept bijvoorbeeld in kunt zetten, en duidelijke goede beschrijvingen. Dat maakt het super deelbaar, en klikken de mensen door, erg fijn voor je website traffic.
Het laatste nieuwtje van Pinterest zijn de BUY pins: helaas nog niet hier in gebruik, maar een mega slimme uitvinding. In plaats van het plaatje door te pinnen, te bewaren op je board en als inspiratie te gebruiken, komt er ook een BUY now knopje. Je kunt het product op de foto dan rechtstreeks kopen. Maar omdat het nog steeds een deelbaar plaatje is, heb je een MEGA bereik. Dat leuke jurkje wat je ontworpen hebt, kan dan zomaar de hit van het jaar worden.
Pinterest is dus echt een social media site die je niet meer kunt negeren.