Als je werkeloos bent is het vaak heel makkelijk om geen vast rooster aan te houden. Want waarom zou je?
Je hebt de kinderen naar school gebracht, dan doe je het huishouden, en dan? Je hebt vaak nog een paar uur voor de kinderen komen, en dan is het wel makkelijk om lekker te gaan Facebooken, Netflixen of een boekje lezen. Misschien nog wat boodschappen doen, en dan is de dag echt wel voorbij. Helemaal zonder kinderen lig je soms voor je het weet dagen te bingen op het laatste seizoen van Nashville.
Tegen de tijd dat je dan weer aan het werk wilt is dat echt weer even aanpassen. Want dan moet je weer aan strakke roosters houden, en heb je het gevoel ook dat je er echt weer uit bent geweest.
Om toch up to date en snel weer in het werk tempo te schieten, kun je thuis je tijd ook anders indelen.
Tip 1: Zorg dat je duidelijk in beeld hebt wat er moet gebeuren, maak bijvoorbeeld voor je zelf een to do lijstje. Je tijd verdelen is een klus op zich natuurlijk. Maar wanneer je voor je zelf duidelijk hebt wat er allemaal moet gebeuren kun je het makkelijker een planning maken waardoor je niet onnodig tijd verspilt.
Tip 2: Maak een planning en plan ook wat dingen vooruit. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een timetable of desk planner. Zet hier ook in hoe laat en wanneer je wat gaat doen. Dit geeft alvast wat meer structuur in de dag.
Tip 3: Besteed minimaal 2 uur per dag aan zelf ontplooiing. Lees bijvoorbeeld vakliteratuur uit jouw vakgebied. Volg gratis webinars, of kijk wat YouTube tutorials. Zie het als een onbetaalde part time baan. Maar 1 die je wel veel op kan leveren bij het solliciteren. Je hebt namelijk niet stil gezeten.
Hopelijk heb je wat aan deze tips en word het inplannen van je tijd een stuk makkelijker. Mocht je toch nog meer tips nodig hebben, kijk dan eens naar een opleiding time management. Hier leer je precies hoe je het beste je tijd kan indelen en hoe je gestroomlijnd te werk kunt gaan zowel privé als zakelijk.
Hoe deel jij de dag in?
It’s like you’re on a mission to save me time and money!