Sociaal een website beheren??
Ja, sociaal een website beheren. Je bent vast heel aardig naar je klanten en lezers, en doet een winactie hier en daar. En toch blijkt de interactie niet zo groot als bij die ene huismama, of bij die blogger die alles leuk en fantastisch vind, of bij dat bedrijf waar de spelling om te huilen is. Hoe kan dat dan?
Hoe sociaal ben jij?
Zij zijn waarschijnlijk gewoon een stuk socialer. Heel eerlijk ben ik zelf ook een stuk minder sociaal dan ik zou willen zijn, maar het is wel cruciaal voor de interactie en je algehele marketing. Ik weet wel precies wat je moet doen, omdat ik het beroepsmatig voor andere blogs en websites weer doe. Dus ik geef jou wat tips, en ben benieuwd hoe het voor je werkt!
- Interactie op je blog/site kan zorgen voor meer mensen die jou komen opzoeken. Zodra mensen over jouw site gaan praten, zorgt dat voor meer verkeer. De gewone lezer reageert vaak niet, die lezen over het algemeen niet verder dan je laatste zin. De blogger kijkt verder, en wil wel graag zijn zegje doen. Voor de interactie heb je dus bloggers nodig. Deze vind je bijvoorbeeld op Bloglovin, Facebook of Twitter. Als je ongeveer 2 uur per week besteed aan het lezen van andere blogs in hetzelfde interesse veld, en nuttige antwoorden achterlaat, is de kans groot dat ze ook bij komen kijken, en dus waarschijnlijk voor wat meer interactie zorgen. Met nuttige antwoorden bedoel ik niet dat je moet gaan spammen, maar laat zien dat je echt het blog hebt gelezen.Probeer meer dan 3 woorden te gebruiken en geen linkjes in je comment achter te laten, tenzij ze echt super relevant zijn.Reageer op de comments die mensen op jou blog/social media plaatsen, lees goed wat ze schrijven of vragen, en ga hier op in. Ik begrijp dat het soms te veel kunnen zijn, of dat je hier geen tijd meer voor hebt. Maar doe het gewoon maar wel. Zij nemen de moeite om jou blog te lezen, dus jij kunt wel de moeite nemen om even te antwoorden.
- Je hebt leuke inspiratie opgedaan bij andere blogs, of je schrijft een blog naar aanleiding van een blog die je hebt gelezen? Vermeld dit dan in je post. Dat is wel zo netjes, en zorgt voor linkbuilding.
- Schrijf je over een bepaald merk of bedrijf, tag deze dan in je vermelding op social media. Als je een review schrijft over een product die je hebt gehad, maar je krijgt er niet voor betaald, vermeld dit dan toch even in je review. Dit is netjes naar jouw lezers toe.
- “Leuk hé, die date met die man die het alleen maar over zichzelf heeft? “ Daar maak je vast nog een afspraakje mee? Nee, dat dacht ik al. Luister naar je lezers, kijk wat er speelt op internet, en haak daar op in. We worden allemaal graag gehoord.
- Vragenlijsten: zet zo nu en dan een vragenlijstje op je blog. Zo weet je precies wat de lezers graag lezen, en wat hun boeit.
- Je kunt ook in de blog groepen oproepjes doen om te kijken wat er speelt, of om ze vragen te laten beantwoorden op jouw site, met een link terug uiteraard.
- Social Media icons plaats je onder iedere blogpost voor lezers om jou post te kunnen delen en te liken.
- Geef dingen gratis weg. Denk aan printables, infographics of giveaways. Zorg wel dat ze van het juiste Pinterest formaat zijn, zodat ze eventueel viraal op Pinterest kunnen gaan.
Veel succes!